Як правильно встановити ехолот 2013-09-09

У цій частині я розповім, що робити з ехолотом після покупки, як укомплектувати, зібрати якнайкраще під Ваші потреби і правильно встановити на човен. Якщо у Вас вже ехолот встановлений і скарг немає, можливо корисно буде перевірити ще раз правильність установки.

Оснащення ехолота

Нарешті визначилися та выбрали відповідну модель. Тепер комплектація всім необхідним:

1. Джерело живлення. Батарея (В комплект ехолота не входить)

  • Обыкновенная необслуживаемая батареяЗвичайна батарея, що не обслуговується. Її відносно легко знайти у продажу. Головне, переконайтеся, що вона досить свіжа. Найбільш вдала ємність батареї для більшості ехолотів 7Ah. Такої батареї для чорно-білої моделі вистачить на 3 дні активної риболовлі, практично не вимикаючи живлення. Для живлення кольорової моделі такий акумулятор протягне приблизно 2 дні (залежить від яскравості екрану, частоти включення, розміру екрана тощо), що цілком достатньо. Але все ж таки, рекомендую обзавестися про всяк випадок другою такою ж батареєю і сховати її десь у машині, якщо раптом, у невідповідний момент «сяде» перша батарея, тому що забули зарядити її після минулої риболовлі, або, якщо зібралися рибалити більше 3 днів.

    У той же час, якщо Ви придбали серйозну техніку, наприклад, Lowrance HDS-8 c додатковим блоком Lowrance StructureScan і зібрали все це в коробці для мобільного використання, що, до речі, реально і дуже зручно для використання на «гумках», краще підійде 12- ти, а ще краще 20-ти Ah акумулятор.

    І нарешті, якщо Ви збираєтеся використовувати ехолот взимку – краще купити маленький блок, щоб зібрати 4-х амперний акумулятор із стандартних батарейок. Такий комплект буде легкий, компактний і швидкий (в сенсі швидко вмикається і вимикається) з гранично низьким енергоспоживанням.
  • Для стаціонарного підключення можна використовувати бортове енергопостачання. Але тут є особливості. Наприклад, при неправильному, як виявилося згодом, підключенні одного разу в мене буквально вигоріло підлогу ехолота в результаті стрибка напруги в мережі. Що цікаво – запобіжник перегорів після руйнування приладу. Ще однією неприємністю може бути відключення живлення або перезавантаження ехолота під час заводу двигуна. Тому стаціонарну установку краще довірити фахівцям.
  • Зарядний пристрій. Головне - достатня швидкість заряджання та безпека. Найкращі зарядки на ринку – це СТЕК (Швеція). Вирізняються здатністю повністю на 100% заряджати батарею. Цілком безпечні - при «переполюсуванні» або після повної зарядки самі відключаються, можуть заряджати при негативних температурах, виключають іскріння при підключенні клеми, повністю безпечні для навколишньої бортової електроніки під час заряджання джерела живлення, вологозахисні та ударостійкі. Також деякі моделі здатні відновлювати «втомлені» батареї і бути безпечним джерелом живлення для 12-вольтової електроніки від мережі 220В. У своїх рекламних матеріалах СТЕК стверджують, що генератори наших двигунів заряджають батареї лише на 80%, постійний "недозаряд" руйнує батарею, а їхній зарядний пристрій заряджає на 100%. Тому вони рекомендують профілактично, іноді, заряджати всі наявні в господарстві батареї, з метою продовження їхньої служби, не кажучи вже про режим відновлення «втомлених» батарей.
    Про інші зарядки не знаю, тому що користуюсь лише СТЕК. Мені просто страшнувато залишати «незрозуміло» підзарядку, що працює, без нагляду. Я знаю, якщо щось не так, він сам відключиться і «засне» (переключиться в режим очікування), а не спалахне в приміщенні.

2. Струбцина кріплення датчика до корми

На сьогоднішній день придумано багато різних конструкцій, переважно вдалих. Саме для вашого човна слід звернути увагу на достатню довжину штанги, щоб дотягнутися датчиком до кута трансу (корми). Її довжина повинна дозволити винести датчик на рівень лінії днища Вашого човна. З цим можуть бути певні складності, якщо човен має високий транець і великий кут кільватості у кормі. Хоча на таких човнах найчастіше ставлять датчик стаціонарно на транці.

Другий момент – це достатня ширина захватної частини струбцини. Буває, що транцева дошка настільки широка, що навіть повністю викручений болт струбцини все одно не дозволяє одягнути її на транець.

Струбцина для крепления эхолота

Струбцина для крепления эхолота

3. Коробка-кейс і як правильно зібрати «до купи»?

Перший варіант – на рибальському ящику.

Первый вариант - эхолот на рыболовном ящике

Популярний, але, на мою думку, не найкращий варіант.
Недоліки: недостатньо стійка конструкція (може перекинутися), складно знайти відповідний розмір, відносна дорожнеча.
Позитивні якості: досить висока міцність особливо при мінусових температурах. Така скринька не боїться довгих років роботи під ультрафіолетом і потім на морозі.

Мій спосіб.


эхолот и  	кейс

эхолот и  	кейс

В розібраному вигляді.

эхолот и  	кейс - в разобранном виде

У похідному стані.

эхолот и  	кейс - в походном положении

Переваги: просто знайти на господарських ринках, багато розмірів, видно, що всередині, дуже стійкий, низька ціна.
Недоліки: крихкуватий на морозі, особливо після кількох років експлуатації під впливом ультрафіолету. Бажано зміцнити додатково платівкою внутрішню сторону кришки, якщо встановлюється відносно важка «голова», наприклад HDS-8 або HDS-10 (хоча для такої техніки краще підібрати щось пристойніше, наприклад, міцний, водозахищений кейс точно підібраного розміру).
ударопрочный, водозащищенный кейс для эхолота

За відсутністю, спочатку можна обійтися і розглянутим ящиком. При виборі звертайте увагу на якість пластику (бажано максимально еластичний) і особливо звертайте увагу на хороше виконання бічних застібок. Практика показує, що ящика вистачає на сезон, але враховуючи копійчану вартість та вдалу форму все одно, як на мене – оптимальний варіант. Ще зручно, що він прозорий, і чи видно все на місці не відкриваючи кришку. Для продовження життя ящик можна обмотати по периметру скотчем.

4. Правильне встановлення датчика-випромінювача

Від цього безпосередньо залежить якість зображення на екрані та здатність працювати на максимальних швидкостях.

Правильная установка датчика-излучателя эхолота

Правильная установка датчика-излучателя эхолота

Лінія транця умовно поділяє датчик навпіл. Датчик по можливості перпендикулярний поверхні води або в даному випадку землі без нахилів уперед або назад. Гайка затягнута в міру сильно, щоб при ударі дозволити датчику відкинутися назад. Але в той же час не дуже, щоб він не підвертався просто від тиску потоку, що набігає. Кронштейн датчика має довгі прорізи, щоб зрушити його вгору або вниз. Спочатку поставте датчик у центр прорізів, щоб надалі було місце для маневру. Якщо в ході риболовлі у Вас раптом зникло нормальне зображення, перше, що Ви повинні зробити - це перевірити рукою положення і, взагалі, наявність датчика. Робити це потрібно обережно, краще вимкнувши ехолот. Якось перевіряючи установку одного потужного датчика я зазнав дуже неприємних відчуттів.

Правильная установка датчика-излучателя эхолота

Два типи установки датчика:
стаціонарний варіант та на струбціні. Струбцина дозволяє за необхідності зняти датчик і перенести на інший човен. У той же час струбцина має ризик бути непомітно збитою або зрушеною убік, що може призвести до погіршення зображення.


На  	гребной лодке без двигателя лучше установить датчик эхолота по килевой 	линии

На гребному човні без двигуна краще встановити по кільовій лінії.

Що стосується зсуву датчика вправо-вліво по транцю (це стосується в основному човнів, що гліссують) - тут все дещо складніше. Багато залежить від конкретного човна, точніше від форми та конструкції днища, особливо її реданів. І місце установки визначається щоразу індивідуально з наступним тестом на воді.

Добре встановлений трансдюсер (датчик) в ідеалі повинен:
  • Тримати контакт з дном на будь-яких швидкостях при повному вивороті керма вправо-ліворуч на максимально можливій швидкості.
  • Не впливати на крен човна.
  • Не створювати істотних бризок за кормою, пасажирів, що обливають, і мотор особливо при заморозках.
  • Відображати на максимальній швидкості великий косяк риби та великий корч.
  • Бути досить захищеним від механічної дії крижин або жорстких водоростей, наприклад чаліму (водяного горіха).
  • Робота двигуна повинна створювати йому мінімальні перешкоди.
Можна порекомендувати позичити на якийсь час у когось струбцину і рухати її вгору-вниз, праворуч-ліворуч. Таким чином, попередньо знайти місце установки без свердління транця у непотрібному місці.

Для якісного зображення на екрані важливо:

Для 2Д датчиків (сонарів) з частотами 200, 50, 83 кГц: По можливості якомога горизонтальніше встановити робочу поверхню датчика.
Идеальное  	крепление датчика эхолота к транцу

Точністю нахилу вправо - вліво можна особливо не морочитися. Принцип роботи такого типу датчиків побудований так, що бортова хитавиця і крен (нахил судна у бік борту) особливо не впливають на показання. У той же час постійний неправильний нахил вперед-назад роблять зображення як мінімум негарним. Звичайно, якщо датчик від удару сильно підскочив назад - це природно позначиться на показанні глибини (зрозуміло). Тому, якщо раптом у знайомому Вам місці глибина стала набагато більшою, ніж було завжди – перевірте, чи не піднявся датчик.

Датчик эхолота должен быть строго горизонтален поверхности воды
Дуга-риба. На сучасних ехолотах із вбудованим Бродбенд процесором дуга-риба буде товстіша, навіть швидше об'ємна. Якщо ви помітили, що на екрані всі об'єкти в товщі води нахилилися вперед або назад - це означає, що датчик нахилився і його потрібно поправити.

Для скануючих датчиків із частотами 800-455 кГц: датчик без бічних променів, в принципі, ще менш вимогливий до точності всіх нахилів (принаймні мені так здалося). Але, тим щонайменше, спотворює картинку при качці трохи більше, ніж 2Д сонар датчик. І зробити з цим нічого не вийде, окрім як вибирати погоду або курс човна таким чином, щоб звести до мінімуму хитавицю судна.

Скришот экрана сделанный в открытом море при значительном 	волнении.
Скріншот екрану зроблений у відкритому морі за значного хвилювання.


Датчик бічних променів до нахилів вперед-назад не дуже вимогливий. Але нахили вправо-вліво відчутно впливають на картинку на екрані. Тобто при нахилі на один борт якість зображення, швидше за все, суттєво не зміниться, просто смужки корисного зображення праворуч-ліворуч від човна будуть різної величини – одна велика, інша маленька. З цього висновок - намагайтеся тримати човен у горизонті, тобто без крену на один борт. Бортова хитавиця ще більше погіршує зображення бічних променів. Вихід, як і у випадку з датчиком без бічних променів - погода та курс.

Бортовая  	качка еще больше ухудшает изображение боковых лучей.

Є ще одне рішення - винести датчики на торпеду, що буксирується. Сенс у тому, що човен живе своїм життям, а датчики на торпеді своїм, більш спокійним. Плюс на якість роботи менше впливає поверхневі шуми (хвиля, турбуленція, бульбашки тощо). Також це досить зручне рішення для роботи на орендованому, чужому судні з високою незручною, часом навіть неможливою для встановлення струбцини кормою.

Особисто мій портативний скануючий ехолот із системою (планшетним комп'ютером) для створення 3Д карт високої роздільної здатності та підключення підводної відеокамери для запису зображення вміщується в невелику герметичну ударостійку валізку. А торпеда знається на звичайному пластиковому циліндрі. Все це має мінімальну вагу та габарити для найменшої переплати за багаж у випадки авіаперельоту.
У наступній статті циклу постараюся, наскільки це можливо, пояснити: які частоти і промені бувають, для чого вони потрібні, що вони нам дають, коли, які і як використовувати.
За підготовку матеріалу висловлюємо подяку фахівцю з встановлення та налаштування морського навігаційного обладнання, Орлову Юрію.

По матеріалам www.navionika.com

Корзина  

товар (пустая)


Articles categories